CASA ALDEC, QUITO, ECUADOR

Casa Aldec biedt naschoolse opvang aan kinderen uit sociaal en economisch zwakke gezinnen. Professionele onderwijzers geven hen bijles en leren hen sociale vaardigheden. De kinderen krijgen een warme maaltijd en indien nodig schone kleren of doktersbezoek. Dit voorkomt dat kinderen op straat terechtkomen en door criminelen gebruikt worden.

Elke werkdag, na schooltijd, opent Casa Aldec in de binnenstad van Quito zijn deuren om schoolkinderen uit sociaal zwakke gezinnen voeding, scholing en vooral ook aandacht te geven. De kinderen komen allen uit gezinnen wiens ouders in het buitenland proberen inkomsten voor het gezin te genereren of in Ecuador zelf werkloos zijn of aan de onderkant van de sociale ladder staan. In deze gezinnen heersen vaak drugs- of alcoholproblemen en voor de kinderen wordt geen verantwoording genomen. Recente natuurrampen hebben de toch al moeilijke omstandigheden voor deze groepen verder verslechterd.

Casa Aldec en haar vrijwilligers geven deze kinderen een kans om te slagen op school en proberen hen een gezonde levensstijl aan te leren met goede voeding en sport. Kinderen kunnen met hun problemen terecht bij de vrijwilligers en professionele hulpverleners. Naast de gewone bijles en sportieve activiteiten worden de kinderen in de bakkerij opgeleid.

Stichting COR steunt Casa Aldec al meer dan 10 jaar en heeft, vaak met een vermeerdering van Stichting Wilde Ganzen, bijgedragen met:

• Naschoolse opvang, uniformen en lesmateriaal voor de kinderen

• De aanschaf van een pick-up truck

• Gedeeltes van de gebouwen en bijgebouwen

• Industrieel keukenmateriaal en wasmachines/drogers

• Bouw van beveiligde opslagruimte

• Het 'gedeelde tafel'-project waarbij we samen met COR Stiftung Deutschland de kinderen al tien jaar dagelijks een warme maaltijd hebben kunnen geven.

www.fundacionaldec.com