Cruciale voedselpakketten voor Ikamva, Kaapstad

In juli en augustus 2020 heeft Stichting COR, samen met Wilde Ganzen en dankzij een gulle gever, het Early Childhood Development-programma van Ikamva Labantu kunnen ondersteunen. Met het ECD ontvingen 7.000 pre-school kinderen en 900 medewerkers in de kinderzorg - die door de lockdown in Zuid Afrika zonder werk zaten - maandelijks voedselpakketten. Met de steun van Stichting COR werden 550 kinderen en zorgmedewerkers voorzien van voeding.

Covid -19 bracht een onmiddellijke humanitaire crisis in de Zuid-Afrikaanse townships; plekken waar onder 'normale omstandigheden' de meeste mensen al in armoede leven en waarvoor een back-up om tegenslagen op te vangen niet aanwezig is. De nationale lockdown in Zuid-Afrika leidde tot een ineenstorting van het informele economische circuit in de townships en de bezuinigingen leidden tot een directe nood aan voedsel. Veel mensen ervaarden tevens emotionele stress gerelateerd aan beperkte financiën en het geïsoleerd zijn in hun kleine onderkomen.

Ikamva Labantu was snel in staat een gemeenschapsbrede actie te stimuleren om de nood voor voeding en sociaal-mentale stress veroorzaakt door de pandemie; Ikamva Labantu deed dit door verzoeken en informatie vanuit de community werkers te beantwoorden en doorzettingskracht en creatieve vermogen van lokale medewerkers en vrijwilligers in te zetten.

Een leerpunt van deze situatie was de immense waarde van de diep in de gemeenschap gewortelde netwerken van Ikamva; de jarenlange investering betaalde zich hier uit.

Door zo dicht betrokken te zijn in de gemeenschap maakte het mogelijk dat de medewerkers van Ikamva snel konden reageren en toegang hadden tot de meest kwetsbare mensen en de lokale leiders, waaronder de pre-school leidinggevenden die wisten waar de nood het hoogst was; identificeren van de meest kwetsbare kinderen, verdelen van voedselpakketten en het monitoren van de voortgang van het project.

Gedurende de lockdown is er een constante nood geweest om snel en agile te reageren, de omstandigheden ontwikkelden zich in razend tempo. Informatiestromen waren dan ook essentieel voor Ikamva als organisatie (infectieaantallen bepaalden de mate van lockdown maatregelen) om wekelijks te anticiperen op de gewijzigde omstandigheden.

Door duidelijke en sterke communicatie is het mogelijk gebleken in de townships het werk te doen dat Ikamva heeft gedaan. Werken met goede partners, zoals lokale transporteurs en beveiligingsdiensten is van waarde gebleken. Ze ondersteunden niet alleen de essentiële coördinatie van het ECD programma, maar ook de organisatie om te investeren in lokaal ondernemerschap en werkgelegenheid. Maandelijks monitort Ikamva haar Emergency programma's om niet alleen input en output maar ook impact te registreren.

Gedurende de lockdown gingen de kinderen niet naar school en de interventies van Ikamva hebben een positieve rol gespeeld in het betrokken blijven aan school door educatieve en vermakelijke activiteiten. Het verdelen van voedselpakketten was een belangrijke interventie van Ikamva. Kinderen die normaliter de pre-schools bezoeken komen van de meest kwetsbare families, vaak een ouder gezinnen. De pre-schools kregen gedurende de lockdown geen hulp van de overheid. De hulp van Ikamva heeft bijgedragen aan het voorkomen van honger bij deze gezinnen en veel dankbaarheid kwam hiervoor terug.