Goed onderwijs in door klimaatverandering bedreigde gebieden

Ook in 2022 heeft Stichting COR mogen bijdragen aan Friendship die onderwijs mogelijk maakt voor kinderen die in afgelegen gebieden wonen, in het noorden van Bangladesh.

Dit bericht ontvingen wij vanuit Friendship:

'De effecten van klimaatverandering zijn dagelijks al te voelen op de Char eilanden in het noorden van Bangladesh. Grote droogte, heftige regens en meerdere overstromingen wisselen elkaar af en leiden tot voedsel- en waterschaarste, verlies van bestaansmiddelen, toename van gender-gerelateerd geweld en lagere opleidingsniveaus. Vooral dat laatste is zorgelijk, omdat juist onderwijs zo’n belangrijke rol speelt om mensen uit de armoede spiraal te laten ontsnappen.

Om dit het hoofd te bieden heeft Friendship een mobiel onderwijssysteem ontwikkeld sinds 2006 en Stichting Cor draagt hier al enkele jaren aan bij. Als een Char - eiland volledig dreigt te verdwijnen als gevolg van landerosie, verhuizen de bewoners naar een andere Char. Het schoolgebouw kan binnen slechts 2-3 uur uit elkaar worden gehaald en verplaatst worden naar die Char en ook de leerkracht verhuist mee. De kinderen kunnen op deze manier met minimale onderbreking toch betrouwbaar onderwijs volgen.

Grootste uitdaging is om leraren te vinden die ook lange tijd in dit moeilijke en afgelegen gebied willen blijven. Friendship is de enige organisatie die doelbewust leraren aanneemt uit de gemeenschappen zelf, ook al hebben ze vaak zelf een enkel lagere school gedaan of minder. Friendship heeft daarom een intensief en praktisch trainingsprogramma opgezet en investeert continue in deze leraren. Dat is ook belangrijk voor de duurzaamheid van het programma.

2022 was extra uitdagend vanwege een tweede grote opgave: COVID. De 2 eerste maanden waren de scholen van overheidswege weer verplicht gesloten. Toch zette Friendship het leerprogramma op creatieve wijze voort, zoals ook al was gedaan in 2020 en 2021, door o.a. kleine groepssessies te houden op binnenplaatsen met de nodige sociale afstand en telefonische opvolging. De overheid heeft ook besloten om de jaarlijkse centrale examens te laten vervallen en de kinderen naar de ‘middle school’ te laten overgaan op basis van schoolexamens.

Een belangrijk en leuk nieuw initiatief in 2022 zijn zwemlessen die georganiseerd worden door de Swimmin’ Foundation uit Nederland. Dit programma is nog een pilot en er zijn 47 leerlingen getraind uit verschillende klassen. De bedoeling is dat dit wordt opgeschaald omdat het uiteraard van levensbelang is dat iedereen kan zwemmen in deze gebieden.

En tenslotte hoe trots is Friendship op het feit dat in 2021 drie en in 2022 vier jonge vrouwen, die deel waren van de eerste lichting Friendship scholen zijn toegelaten tot de prestigieuze Asian University for Women (AUW) in Chattogram in Bangladesh met 100% beurzen. Deze vrouwen laten zien wat onderwijs doet en dat alles mogelijk is, en zijn een aspiratie voor de huidige generatie meisjes wonend op de Chars. Het heeft een transformatieve werking op het sociaaleconomische perspectief van deze regio.

Daarom danken wij Stichting COR voor jullie partnership in dit programma!'