COVID noodhulp voor Casa Aldec in Ecuador

Ook in Ecuador heerste en heerst nog steeds een harde lockdown en Casa Aldec moest haar deuren voor de kinderen sluiten. Er moest razendsnel naar oplossingen voor de kinderen en hun families gezocht worden, die elke kans op inkomsten verloren en gevaar liepen aan ondervoeding en bijkomende ziektes te bezwijken. Samen met COR Stiftung Deutschland en Stichting Wilde Ganzen hebben wij in 2020 een maand lang voeding voor 130 zeer arme gezinnen in Quito kunnen realiseren.

Casa Aldec biedt in normale tijden opvang aan kinderen uit sociaal en economisch zwakke gezinnen. Professionele onderwijzers geven hen bijles en leren hen sociale vaardigheden. De kinderen krijgen een warme maaltijd en indien nodig schone kleren en ook een doktersbezoek wordt, indien nodig, mogelijk gemaakt.

Zo anders verliep alles in 2020 tijdens de pandemie! Ook in Ecuador heerste en heerst nog steeds een harde lockdown en Casa Aldec moest haar deuren voor de kinderen sluiten.

De kinderen uit deze economisch zwakke gezinnen raakten op slag buiten zicht van de professionele zorgverleners en er moest razendsnel naar oplossingen voor de kinderen en hun families gezocht worden. Deze families aan de onderkant van de sociale ladder raakten door de lockdown elke kans op inkomsten kwijt en liepen gevaar om aan ondervoeding en bijkomende ziektes te bezwijken.

De projectleidster van Casa Aldec kwam al snel met een vraag om extra steun naar Stichting COR en Wilde Ganzen. Er werd een programma voor de inkoop van extra voedsel en de verdeling in de sloppenwijken uitgewerkt en snel waren er speciale vergunningen voor de medewerkers van Casa Aldec om het voedsel, ook in tijden van lockdown, in de wijken te mogen verdelen. Hierdoor kon ook het contact naar de families en de kinderen behouden worden.

Door cofinanciering maakten Stichting COR en Wilde Ganzen het Casa Aldec mogelijk om via een noodhulppakket voedselhulp te verlenen aan deze sociaal zwakke families, vaak alleenstaande moeders met jonge kinderen, die in extreme armoede moeten leven.

Gedurende 3 maanden worden 2340 hulpbehoevende mensen door deze voedselhulp bereikt en tegelijkertijd wordt hun psychologische gezondheid door professionals in de gaten gehouden.

Door deze donaties van Stichting COR en Wilde Ganzen kon Casa Aldec ook een hechtere band krijgen met deze in sociale isolatie levende mensen, die niet of nauwelijks door de overheid gesteund worden.

Stichting COR steunt Casa Aldec al meer dan 15 jaar en heeft, vaak met een vermeerdering van Stichting Wilde Ganzen, bijgedragen met:

Naschoolse opvang, uniformen en lesmateriaal voor de kinderen

De aanschaf van een pick-up truck

Gedeeltes van de gebouwen en bijgebouwen

Industrieel keukenmateriaal en wasmachines/drogers

Bouw van beveiligde opslagruimte

Het 'gedeelde tafel'-project waarbij we samen met COR Stiftung Deutschland de 130 kinderen al tien jaar dagelijks een warme maaltijd hebben kunnen geven.