MEDISCHE APPARATUUR IN SRI LANKA

Op jaarbasis bezoeken ruim 1500 patiënten kosteloos de medische post van het Somawathi Home, waar dagelijks een lokale huisarts aanwezig is voor consult en kleine verrichtingen. Dit jaar hebben wij een medisch testapparaat voor bloed en urine kunnen doneren, zodat de juiste diagnose sneller en accurater gesteld kan worden.

Dit bericht ontvingen wij van Marja van Leeuwen van het Somawathi Home: Van Stichting COR ontvingen wij een waardevolle bijdrage, waarmee een lang gekoesterde wens om laboratorium apparatuur te kopen in vervulling is gegaan. Om nog sneller en accurater de juiste diagnose te kunnen stellen is de testapparatuur voor bloed en urine een must voor verdere behandeling. Met heel veel dank aan Stichting COR!

Het Somawathi Home in Sri Lanka is sinds de oprichting in 2005 uitgegroeid tot een kinderdorp van ruim 45.000 m2. Niet alleen wonen er 90 kinderen onder voogdijschap, ook is het Somawathi kinderdorp een belangrijk community centrum voor de regio. Veel faciliteiten worden gedeeld met de lokale bevolking uit de direct omgeving. De Montessori peuter- en kleuterschool wordt dagelijks door 45 kinderen uit het dorp bezocht. Evenals de computerlessen gratis worden aangeboden aan zowel de jeugd als de monniken van de naastgelegen tempel. Ruim 1.500 patiënten maken kosteloos gebruik van de medische post op het terrein. Dagelijks is de huisarts op gezette tijden aanwezig, komt de tandarts voor gebitscontrole, is er een vaccinatiecentrum, een apotheek en sinds kort een - voor Srilankaanse begrippen - professioneel laboratorium met testapparatuur. De laborant doet -in opdracht van de dienstdoende huisarts- bloed- en urineonderzoek. De uitslagen zijn van essentieel belang voor het vaststellen van de juiste diagnose.