NIEUW PROJECT: HEARTS-VISION IN OEGANDA

Hearts-Vision in Oeganda zet zich in voor kwetsbare (straat)kinderen. Met de opzet van een educatief centrum wil het de kinderen een veilige haven bieden om onderwijs te volgen. Stichting COR heeft bijgedragen aan het kippenproject, zodat Hearts-Vision een langdurige bron van inkomsten heeft om zelf de educatie te financieren.

Vanuit Hearts-Vision ontvingen we dit bericht:

'Het doel van Hearts-Vision is om uiteindelijk zelfstandig te worden. Maar hoe doe je dat wanneer het Educatie Centrum ook veel lopende kosten met zich meebrengt? Onze oplossing: start een inkomen-genererend project. Hearts-Vision wil beginnen met een kippenproject, om daarmee de lopende kosten van educatie voor kinderen te kunnen dekken. Het hebben van een kippenren voorziet in vlees en eieren voor de handel en het leert de kinderen dieren te verzorgen.

De kippenschuur was al gebouwd, maar er miste nog een huisje voor een kippenverzorger naast de kippen om te voorkomen dat de kippen gestolen worden. Ook was een watertank van groot belang, aangezien het (zeker in de droge tijd) soms moeilijk is om water te vinden in de omgeving.

Na een mooie ontmoeting met Danielle Raalte werd de projectaanvraag officieel in werking gezet. Stichting COR besloot om akkoord te gaan met onze aanvraag. En hierdoor konden we in november beginnen met het bouwen van het huisje. Helaas kregen we tijdens het bouwen te maken met tegenslagen; onze farmer op het land overleed. Tot schrik van de bouwvakkers die meteen op de vlucht sloegen die dag. De vrouw van de farmer was al eerder overleden. Twee van zijn kinderen woonden samen met hem op het stuk land van Hearts-Vision. Een jongen van 8 en een jongen van 17 jaar oud. Deze kinderen hebben wij als stichting opgevangen. De jongen van 8 gaat naar school en de jongen van 17 jaar oud helpt ons op het land, totdat het Educatie Centrum in werking is en wij hem praktijk onderwijs kunnen bieden.

Ook was er een behoorlijke vertraging door zware regenval, waardoor het cement niet kon drogen. Gelukkig kregen we beter weer en konden we de bouw voortzetten. Met de auto van Hearts-Vision hebben wij de watertank naar het land kunnen vervoeren. Dit was een spannende reis, waarbij we meerdere keren werden aangehouden door de verkeerspolitie. Maar na uitleg dat het voor het goede doel was mochten we alsnog doorrijden. Bij het maken van de ondergrond voor de watertank kwamen we erachter dat het constructiebedrijf niet eerlijk was. Gelukkig merkten we het op tijd en hebben we dit bedrijf niet meer ingehuurd. Ook zeker niet voor toekomstige projecten.

Inmiddels hebben we nu een andere dierenverzorger die kan helpen bij het verzorgen van de kippen, geiten en ook de landbouw van bananen, cassava, mais, zoete aardappel, avocado, mango, jackfruit, etc.

Wij zijn ontzettend dankbaar dat we alvast deze start mochten maken. Met dank aan Stichting COR.

Bedankt namens Hearts-Vision.'

Vanwege de corona uitbraak wordt het terrein met de gebouwen tijdelijk gebruikt om kinderen een veilig onderdak te bieden. Van Hearts-Vision ontvingen we deze video:

New Lifestyle on the Country Side - Children Tell Their Story