BEZOEK VAN ONZE VOORZITTER AAN IKAMVA LABANTU, KAAPSTAD

Onze voorzitter Jacqueline Stolmeijer bracht in 2019 - uiteraard geheel op eigen kosten - met haar gezin een bezoek aan Ikamva Labantu in Zuid Afrika. Met eigen ogen zagen zij hoe kwetsbare kinderen liefdevol opgevangen worden door de Afternoon Angels, een indrukwekkend initiatief van krachtige vrouwen in de townships van Kaapstad.

'Afgelopen juni was ik in Zuid-Afrika. Op zaterdagochtend 22 juni ontmoette ik Helen Lieberman, oprichter van de NGO Ikamva Labantu. Samen met Helen en Jovana Djeri, hoofd duurzame ontwikkeling, mochten mijn man Bart en ik, twee dochters Liv en Loé en mijn ouders mee naar Gugulethu, een township 15 km van Kaapstad.

Wij ontmoetten daar twee vrouwen, Tobeka en Phumeeza, beiden onderdeel van het Afternoon Angels programma van Ikamva. Tobeka biedt elke dag aan 22 tot 50 kinderen naschoolse opvang. Phumeeza vangt dagelijks 14 baby's en 5 autistische kinderen op in een klein huisje waar ze samen met 14 familieleden woont. Een indrukwekkende ochtend om de kracht van de vrouwen die wij ontmoeten te ervaren en hun ongekende liefde en toewijding voor de meest kwetsbaren in onze samenleving mee te maken; er liepen kinderen rond waarvan de ouders niet meer leefden, of ouders die niet voor ze kunnen zorgen, kinderen die te kwetsbaar zijn om in de sloppenwijken rond te lopen vanwege de kansen om misbruikt of vermoord te worden.

Het Afternoon Angels programma is een programma dat Stichting COR heeft ondersteund en met Ikamva gaat de ondersteuning vanuit Stichting COR reeds 19 jaar terug. Die dag voelde ik waarom ik in januari 2017 had gekozen onderdeel te worden van het bestuur van Stichting COR; écht kunnen bijdragen aan het verbeteren van de toekomstkansen van kinderen, hoe groot of klein die bijdrage ook is.