STRUCTURELE VERBETERINGEN KANAKA SCHOOL, GHANA

Stichting COR heeft een financiële bijdrage gedaan tbv diverse structurele verbeteringen aan het schoolterrein en gebouw. Deze verbeteringen zijn nodig om de accreditatie van de verplegers-opleiding mogelijk te maken. De opbrengsten van deze opleiding zullen Kanaka helpen om onafhankelijk van donaties te functioneren.

Het volgende bericht ontvingen wij van de Kanaka School in Ghana:

‘Dit jaar was een bepalend jaar voor Kanaka. Er is ontzettend veel tijd en geld gestoken om de school klaar te krijgen voor de accreditatie voor de verplegersopleiding die in september dit jaar zou starten. Stichting Cor heeft een financiële bijdrage ter beschikking gesteld waardoor een aantal structurele verbeteringen doorgevoerd konden worden aan het gebouw en het schoolterrein. De school is hierin succesvol geweest.

De school is op dit moment nagenoeg klaar om volledig geaccrediteerd te worden door de daarvoor verantwoordelijke overheidsinstantie. We kregen echter eerder dit jaar het verontrustende bericht dat -om onbekende redenen – de instantie de accreditaties tot nader order voor het hele land stil heeft gelegd. Zonder deze accreditaties is het niet mogelijk het volledige verplegersprogramma aan te bieden. Dit is door ons als een grote tegenslag ervaren.

Gedwongen door de nood om inkomsten te genereren voor de school en de vele geïnteresseerden toch een optie te bieden is daarom nu het Kanaka Institute of Technology & Health Science opgericht. De school biedt hiermee naast de basiseducatie voor kinderen, professionele cursussen aan die van korte duur zijn (ca. 6 maanden), die geen accreditatie vereisen en gericht zijn om jonge volwassenen vaardigheden bij te brengen die de kans op een goede baan verhogen. De belangstelling voor de cursussen is groot en de school is op dit moment bezig de laatste voorbereidingen te treffen die nog nodig zijn om de cursussen integraal aan te kunnen bieden.

De inkomsten van deze cursussen zullen de school in ieder geval gedeeltelijk zelf-financierend maken en zullen helpen in de operationele voorbereiding van de school op het moment dat de accreditaties weer starten. Ook al is de school hiermee even op een ander pad gekomen dan was gepland met de verpleegkundigen opleiding, is dit een logische en succesvolle manier om deze tijd te overbruggen.

De ondersteuning van Stichting COR is van enorm groot belang geweest in de voorbereiding op de opening van de school dit jaar. Kanaka is de stichting ontzettend dankbaar voor het vertrouwen en de hulp.’’