COMPUTERS VOOR SOMAWATHI WEESHUIS, SRI LANKA

Dankzij uw bijdrage heeft Stichting COR tien desktop computers kunnen doneren aan het Somawathi weeshuis in Sri Lanka. Deze computers worden gebruikt voor ICT-lessen en e-learning. De meisjes en jongens leren hierbij niet alleen werken met diverse computerprogramma’s, maar leren zo ook het alfabet te lezen, dat erg afwijkt van de Sri Lankaanse leestekens.

Het volgende bericht ontvingen wij van het Somawathi weeshuis:‘

Als sinds 2006 is in het Somawathi Home een start gemaakt met het geven van computerlessen. Als in een aquarium leerden de kinderen de letters van het alfabet. Heel anders dan de Sri Lankaanse leestekens. Van de Nederlandse Ambassade kreeg het Somawathi Home hun verouderde computers om wegwijs te worden op een toetsenbord.

​​Menig computer is inmiddels vervangen en aangepast aan de huidige tijd. Het kennisniveau van de kinderen zodanig gegroeid dat de eerste 40 diploma’s zijn uitgereikt. Het integreren van een excel bestand in een Word document is kinderspel geworden voor de oudere kinderen.

Maar Somawathi Home gaat door en in samenspraak met Stichting Weeshuis SriLanka zijn er weer nieuwe computers aangeschaft. Deze keer dankzij de waardevolle bijdrage van Stichting COR.

Ruim 150 kinderen van het Somawathi staan inmiddels op eigen benen of zijn herenigd met familieleden. Lege plaatsen worden gevuld met nieuwkomers. Meest hele jonge kinderen met ieder een eigen – vaak traumatische – achtergrond. Via de kinderrechter van de Kinderbescherming wordt de voogdijschap overgedragen. Op blote voetjes met nauwelijks kleding aan worden ze binnengebracht. Een paar dagen later zijn ze medisch onderzocht, gewassen, gekleed en zijn ze liefdevol ontvangen door de staf en de vele vriendjes en vriendinnetjes die er wonen. Ook deze nieuwkomers leren op de computer het ABC en wie weet in de toekomst een baan bij Microsoft!’